Zmiany klimatu? Źródła energii? Kryzys naftowy?
Te i wiele innych zagadnień z pewnością dałoby się zamknąć w haśle “Ziemia na rozdrożu”.
Podobno każde pokolenie musi coś udowodnić. Po upadku komunizmu w Europie panuje względny spokój. Nie dochodzi do masowych niepokojów społecznych, wojen czy konfliktów…. Obecnie jesteśmy na etapie konsumpcji tego, co wypracowały dla nas wcześniejsze pokolenia. Postęp dotknął praktycznie każdej dziedziny życia i gospodarki. Niestety odbył się on czyimś lub czegoś kosztem.
Do poprawy naszej jakości wykorzystaliśmy innych (przenosząc produkcję w inne rejony świata, płacąc niskie stawki za ciężką pracę, pozostawiając ludzi bez opieki socjalnej itd) oraz środowisko. Zaczęliśmy czerpać ze środowiska garściami, zapinając o tym, że większość zasobów jest wyczerpalna, lub tempo ich odnawiania jest bardzo niewielkie, a w każdym razie wolniejsze niż tempo, w którym my je pozyskujemy.
Szerszy opis tej tematyki znajdziecie na portalu
www.ziemianarozdrozu.pl
Uczniom szczególnie chciałbym polecić grę, w której staramy się pokierować losami planety w określonych scenariuszach (np Kryzys naftowy). Każda decyzja rodzi pewne następstwa. Wachlarz możliwości mamy szeroki, możemy rządzić w sposób demokratyczny lub autokratyczny, tłumić bunty, podnosić jakość życia… Poczujmy się jak przywódca i poprowadźmy nasz świat w stronę czystej energii, rozwiążmy problem głodu i przetrwajmy kryzysy i to jak najbardziej bezboleśnie dla mieszkańców.
https://ziemianarozdrozu.pl/gra
Do pracy na lekcji ciekawym narzędziem będzie też kalkulator emisji co2. Na podstawie udzielanych odpowiedzi możemy policzyć ile emitujemy tego gazu i jak sposób naszego życia (zarobki, mieszkanie, ogrzewanie, konsumpcja, transport…) wpływa na nasz ślad węglowy.
https://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator
Jeżeli mamy czas na lekcji, możemy też pokazać kalkulator kosztów ogrzewania
https://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator-zuzycia-ciepla
Poza tym cała masa prezentacji.