Symulacje, gry i modele związane z wodą

Kilka przykładów modeli 3d a także symulacji oraz przede wszystkim gier związanych z tematyką wody a w szczególności klęsk żywiołowych.

Symulator spływów błotnych

W ostatnim czasie chyba już wszyscy zdążyli poznać grę – symulator powodzi o nazwie MurGame. Może nie do końca chodzi o powodzie a raczej o spływy błotne, ale generalnie dostajemy możliwość stworzenia miasteczka w pobliżu górskiej rzeki i pewne zadania do wykonania. Musimy zbudować określone budynki w wybranych przez siebie lokalizacjach a następnie przystępujemy do symulacji, po której widzimy pewne zniszczenia. Na szczęście możemy im przeciwdziałać poprzez budowę zabezpieczeń lub zmianę lokalizacji.

Generalnie chodzi o to, żeby nasza wioska ucierpiała jak najmniej, przy jak najniższym nakładzie kosztów a w dodatku nasze miasteczko powinno być ładne – przecież nikt nie chce mieszkać w pobliżu betonowych wałów okalających rzekę. Jak pogodzić te 3 elementy? Możecie sami spróbować. Oto link a poniżej kilka zdjęć:

https://murgame.ch

Droga wody

Kolejna fajna strona, która mogę polecić to River Runner Global. Prosta zabawka, która pokaże Wam, gdzie popłynie woda z dowolnego miejsca na mapie. Klikacie punkt a następnie na mapie wyświetla się droga, którą pokona woda aby dotrzeć do morza, oceanu lub zbiornika bezodpływowego. Fajna strona do badania dorzeczy i zlewisk.

Symulacja wzrostu poziomu oceanów

Stron, które symulują zatopiony obszar w wyniku wzrostu poziomu wody w oceanach jest sporo. Jest to jeden ze skutków globalnego ocieplenia, więc bez problemu na lekcjach znajdzie się czas aby z którejś z nich skorzystać. Ja podam dwa przykłady. Pierwsza jest bezpłatna, druga daje możliwość zakupu i wtedy pojawiają się dodatkowe możliwości, np.  wysokość podtopień terenu, czy tez mówiąc inaczej – głębokość wody.

Model terenu i wody w 3d

Podtapianie terenu. Kiedyś natknąłem się na ta stronę, ale prawdę mówiąc bardziej jest ona przydatna przy nauce odczytywania mapy poziomicowej. Na tej stronie internetowej (a raczej aplikacji) możemy wybrać jeden z kilku modeli rzeźby, a następnie podnosić lub obniżać poziom wody. Dzięki temu widzimy jak znikają pod wodą te niżej położone obszary. Poruszanie się w tej aplikacji nie jest zbyt intuicyjne, dlatego warto zapoznać się z legendą widoczną w lewym górnym rogu.

Oto linki:

http://skeelogy.github.io/ifc-ar-flood/demo.html

http://skeelogy.github.io/skunami.js/examples/skunami_twoWayCoupling.html

Symulator klęsk żywiołowych - gra

I na koniec bardzo fajna, prosta gra w przeglądarce internetowej. Naszym zadaniem jest walczyć z różnymi klęskami żywiołowymi (powódź, cyklon tropikalny, tsunami i inne) w różnych regionach świata (Azja, Australia, Karaiby). Gra o wiele bardziej skomplikowana niż pierwsza z opisywanych. Mamy do dyspozycji znacznie więcej elementów ochrony przed klęskami co gwarantuje, że spędzimy tu znacznie więcej czasu. A jak do tego dodamy kilka poziomów trudności, to mamy nie lada wyzwanie. Gra jest w języku angielskim i kilku innych, wśród których nie znajdziemy jednak języka polskiego. Nie dajcie się zwieść dość prostej grafice. Zwłaszcza na wyższych poziomach wyrobienie się w określonym budżecie będzie nie lada wyzwaniem. Warto jeszcze dodać, że gra powstała pod patronatem (a może na zlecenie) UNDRR (United Nations Office for Disaster Risk Reduction, czyli Biura ONZ do spraw zmniejszenia zagrożeń kląskami żywiołowymi) a jak czytamy na stronie www, przy pracach nad ta grą brało udział  wielu ekspertów i organizacji.

Na poniższych screenach możecie obserwować kilka z moich porażek 😉

link:

https://www.stopdisastersgame.org/stop_disasters/

Mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego

Oczywiście w tym zestawieniu nie mogło zabraknąć map zagrożenia i ryzyka powodziowego opracowanego dla obszaru Polski. Materiały są opracowane dla wszystkich głównych rzek. Możemy wybrać zagrożenie powodziowe dla wezbrania o konkretnym prawdopodobieństwie wystąpienia, np 1 raz na 100 lat. Po wybranie interesującego nas obszaru otrzymamy pdf, w którym znajdziemy informacje nie tylko na temat zalanego obszaru, ale także wysokości strat, rodzaju zalanych budynków oraz liczby mieszkańców miejscowości, którzy mogą być zagrożeni w wyniku wystąpienia powodzi. Link:

https://wody.isok.gov.pl/imap_kzgw

patronite-logos-1

GeoEdukacja to grypodcasty, kanał youtube i ta strona internetowa.

Wspieraj działalność GeoEdukacji w serwisie Patronite

Najnowsze posty:

Stany Zjednoczone – czy to jeszcze potęga gospodarcza?

To może na początku odpowiem na pytanie z tytułu: TAK.Nie musicie więc przewijać całej strony,

14. Usługi 16. Ameryki 18. Problemy współczesnego świata 8. Geografia polityczna

Współrzędne geograficzne

Są takie tematy, które trudno wytłumaczyć tylko za pomocą dźwięku. Czasami trzeba sięgnąć również po

1. Metody badań

Zmiany klimatu w przeszłości

Wykresy przedstawiające zmiany klimatu (średniej temperatury powietrza) w okresie nawet do 70 milionów lat temu.

15. Relacje człowiek środowisko 18. Problemy współczesnego świata 3. atmosfera

Konkurs “Geografia AI 2”

"Geografia AI 2" to druga edycja konkursu przeznaczonego dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz

inne

Szerokość geograficzna a klimat

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na klimat danego miejsca jest szerokość geograficzna. To wraz z nią

3. atmosfera

Dodaj komentarz