Podcast GeoEdukacja istnieje już jakiś czas, a jest to możliwe szczególnie dzięki kilku osobom, które uwierzyły w to przedsięwzięcie na samym początku i zmotywowały mnie dobrym słowem lub zostały Patronami. Dziękuję z całego serca. W ciągu tego okresu uzbierało się wystarczająco dużo danych liczbowych, którymi chciałbym się z Wami podzielić. Na początku jednak przypominam inny wpis dotyczący słuchowców i wzrokowców oraz zapamiętywania treści słuchanych – “Jak samodzielnie powtarzać materiał“.
Jeżeli mimo wszystko twierdzisz, że jesteś wzrokowcem i nic Ci w życiu podcasty nie dadzą, to pamiętaj, że informacje, które znajdziesz dotyczą losowej grupy osób, także tych, którzy są teoretycznie tylko wzrokowcami. No a teraz do sedna sprawy:
Niewątpliwą zaletą podcastu jest bardzo wysoki poziom utrzymania uwagi. Najlepsze podcasty na świecie mają wartość wynoszącą nawet 80-95%, co oznacza, że 9 na 10 osób, które zaczęły słuchać tego odcinka dotarły do jego końca.
Na poziom utrzymania uwagi wpływa wiele elementów. Po pierwsze łatwiej jest przesłuchać do końca krótki odcinek. Tą zależność obserwuję i ja (z małymi wyjątkami). Druga cecha to z pewnością rodzaj podcastu. W pierwszej piątce najpopularniejszych kategorii znajdziemy: społeczeństwo i kultura, biznes, komedia, wiadomości i polityka oraz na piątym miejscu zdrowie. To podcasty z tych kategorii zdobywają najwięcej odbiorców i cechują się najlepszymi statystykami. Niestety nie natknąłem się na osobne dane z branży edukacyjnej, dlatego nie mam do czego się odnieść.
A jak ten poziom utrzymania uwagi kształtuje się w podcaście GeoEdukacji? Poniżej kilka screenów, które pokazują jaki procent odbiorców dociera do końca odcinka (ostatnie 10 sekund, to już wyciszająca się muzyka). Muszę się ucieszyć z takich wykresów, bo pomimo tego, że moje podcasty nie dotyczą ciekawostek geograficznych (a mówią o tych zjawiskach i procesach, które znajdują się w podstawie programowej, a to nie zawsze (łagodnie mówiąc), są ekstremalnie ciekawe rzeczy), nie są śmieszne, lekkie i zabawne (nie jest to taki geograficzny pudelek), to 4 na 5 słuchaczy dociera do końca odcinka. Oczywiście przy dłuższych odcinkach poziomy utrzymania uwagi będą spadać, jednak to, że 67% słuchaczy dociera do końca odcinka, który trwa 17 minut, traktuję jako mały sukces.
Powyższe screeny dotyczą odcinków, które są ogólnodostępne a więc słuchają ich także i Ci, którzy trafili na ten podcast przypadkowo. Mają jednak po blisko tysiąc odsłuchań, więc prezentują pewną wartość średnią. Statystyki utrzymania uwagi kształtują się zupełnie inaczej dla odcinków dostępnych w subskrypcji Spotify. Tutaj ten poziom nie rzadko wynosi 100%, ale tych odcinków słuchają osoby zdeterminowane do tego aby się uczyć tych konkretnych treści… Poniżej przykład. Nie powiedziałbym, że ten wykres o czymś świadczy. To trochę tak jak z wyborami na Białorusi…
Generalnie poziom utrzymania uwagi jest zdecydowanie większy niż w przypadku youtube. Ten sam odcinek GeoEdukacji, który ma poziom utrzymania uwagi na poziomie 70-80% w Spotify, w serwisie youtube wynosi około 30%. Poniżej mamy screeny przedstawiające porównanie odcinka “Chiny – najludniejszy kraj świata. W serwisie Spotify do końca odcinka dociera 73% słuchaczy a w serwisie youtube zaledwie 35%. Dane wyszukane w internecie nie zestawiają ze sobą tych samych odcinków, ale porównują średnie wartości. Dla podcastów w Spotify wynoszą one 80% a dla filmów (nie podcastów, w których ktoś gada i gada, ale ładnych, kolorowych, animowanych, śmiesznych itd filmów) w serwisie Youtube zaledwie 50%.
Tak więc jeżeli już słuchacie podcastów, to róbcie to w miejscach do tego przeznaczonych (Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts).
Utrzymanie uwagi można opisać za pomocą jeszcze jednej statystyki – mediany czasu odtwarzania. Jest to moment odcinka, do którego nadal słucha go połowa osób, która go rozpoczęła. Sprawa tutaj jest dosyć prosta. Jeżeli większość (ponad połowa) słuchaczy, dociera do końca odcinka (o czym było w poprzednich akapitach) to ten moment (czas), będzie znajdował się gdzieś pod sam koniec, co widać na screenie poniżej.
Youtube oddaje do dyspozycji jednak inna statystykę, której akurat w Spotify nie ma – polubienia. Poniżej screen, który stawia mnie pewnie w pierwszym centylu najgorszych youtuberów, bo wyświetleniami to nie próbuję się chwalić (a to moje najlepsze filmy, czyli podcasty wgrane na youtube). Ale chciałbym zwrócić uwagę, że jak już na te odcinki trafiło w youtube parę tysięcy osób, to zdecydowanej większości się one podobają.
No i wreszcie dochodzimy do doby trwającej 25 godzin.
Zaletą podcastu jest możliwość przyśpieszenia tempa odtwarzania. Brakuje Wam czasu? Zwiększacie tempo odtwarzania (czyli naginacie czasoprzestrzeń 😉 ) i macie większą szansę zdążyć ze wszystkim. Dane pokazują, że z tej możliwości korzysta nawet co czwarty słuchacz na świecie (dane mówią o 19 do 25% słuchaczy).
USA to największy rynek podcastów na świecie. Te trendy również zbliżają się wielkimi krokami do Polski. Co trzeci Amerykanin słucha podcastów przynajmniej raz w miesiącu, a ponad 80% słuchaczy podcastów poświęca im średnio 7 godzin tygodniowo, czyli blisko godzinę dziennie. To sporo. Skąd tak dobry wynik? Pierwszy powód już się pojawił: Chcemy szybciej – przyśpieszamy materiał. A drugim powodem jest fakt, że słuchanie podcastu nie oznacza rezygnacji z czegoś, co robiliśmy do tej pory. Można ich słuchać w trakcie dotychczas wykonywanych czynności (droga do szkoły/pracy, spacer, wyprowadzanie psa, siłownia itp). To się fachowo nazywa multitasking i może nam dosyć solidnie ułatwić życie. Ja np. regularnie w trakcie sobotniego sprzątania w domu słucham podcastów i gdy nie mam czasu na sprzątanie (z powodu innych obowiązków) ogarnia mnie smutek, oczywiście nie dlatego, że nie mogę sprzątać ale raczej dlatego, że nie wysłucham kolejnego odcinka 😉
Czy jesteś w stanie znaleźć przynajmniej 2-3 godziny w tygodniu, kiedy miałbyś okazję słuchać podcastów i jednocześnie się uczyć? Myślę, że nie stanowiłoby to żadnego problemu. Ale czy znalazłbyś w tygodniu czas na dodatkowe 2-3 godziny korepetycji (plus dojazd itd)? Byłoby trudniej.
Pod tym linkiem przejdziecie do playlisty na Spotify aktualizowanej na bieżąco ze wszystkimi odcinkami podcastu GeoEdukacja, która pomoże Wam w przygotowaniach do matury:
No i jeszcze jedna sprawa. Wiem, że parę linijek wyżej pisałem, że dzięki podcastom możemy się uczyć w dodatkowym czasie, że naginamy czasoprzestrzeń, doba się wydłuża itd. Ale bez przesady. Ostatni wykres pokazuje tygodniową liczbę odtworzeń podcastu GeoEdukacja w roku szkolnym 2021/2022. Maturzyści – nie czekajcie na ostatni moment. Podcasty nie są aż tak super hiper, że w ciągu ostatniego tygodnia uda się wszystko nadrobić 😉
Podsumowanie
Podcasty GeoEdukacji to:
- wysoki poziom utrzymania uwagi słuchaczy
- dobre opinie słuchaczy (widoczne w komentarzach i odsetku pozytywnych opinii)
- możliwość zyskania dodatkowego czasu na naukę
- możliwość samodzielnego decydowania o tempie nauki (nie jesteś uzależniony od terminów spotkań w ramach kursu czy korepetycji)
- dużo odcinków jest dostępnych bezpłatnie – możesz spokojnie sprawdzić, czy taka forma Ci odpowiada
Zmiany klimatu w przeszłości
Wykresy przedstawiające zmiany klimatu (średniej temperatury powietrza) w okresie nawet do 70 milionów lat temu.
Konkurs “Geografia AI 2”
"Geografia AI 2" to druga edycja konkursu przeznaczonego dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz
Szerokość geograficzna a klimat
Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na klimat danego miejsca jest szerokość geograficzna. To wraz z nią
Znajomość mapy fizycznej Polski
Na stronie www w zakładce Aktywności online pojawiła się seria nowych quizów. Dzięki nim sprawdzisz
Obieg wody
Poznaj dwa przydatne narzędzia do omawiania obiegu wody w przyrodzie oraz od czego zależą jego elementy składowe