dlaczego
PODCAST?
Zalet jest wiele. Już kilka razy chciałem je zawrzeć w jednym miejscu i zawsze dochodziły kolejne z sygnałów od słuchaczy z których nie zdawałem sobie sprawy. Nie będzie to więc zamknięty zbiór.
Poniżej można pobrać plik pdf dotyczący innowacji “Wykorzystanie podcastów w nauczaniu geografii”
1. Nie ma różnicy, czy książkę czytasz, czy jej słuchasz
Czy czytając zapamiętujemy więcej niż słuchając? Nic z tych rzeczy. Zapamiętujemy dokładnie tyle samo. Naukowcy z uniwersytetu UC w Berkeley przeprowadzili badania, w którym porównywali pracę mózgu w trakcie czytania oraz słuchania. Okazało się, że wyniki są niemal identyczne. Kora mózgowa badanych osób reagowała tak samo, a więc książki i audiobooki stymulują nasz mózg w takim samym stopniu. Możemy więc z obu form wyłowić tyle samo informacji. Ważniejszym elementem w odbiorze treści jest utrzymanie skupienia.
W badaniu zwrócono uwagę na jeszcze jedną rzecz. Naukowcy wskazali na możliwą pomoc w nauce u osób z dysleksją. Dla nich materiał dźwiękowy jest łatwiej przyswajalny i jak się okazuje wcale nie jest gorszej jakości.
2. Daj odpocząć swoim oczom
“Polski nastolatek w 2020 r. wpatrywał się w ekran komputera lub smartfona ok. 12 godzin na dobę – w wolnym czasie średnio 4 godziny i 50 minut dziennie, w trakcie zdalnych lekcji średnio 7 godzin i 41 minut.” – to dane z raportu “Nastolatki 3.0”.
Niestety, obcowanie z ekranem w godzinach wieczornych będzie u niektórych osób powodować problemy ze snem. To kwesta światła jakie wydziela ekran. Tablety, smartfony i inne urządzenia o świecących ekranach o barwie niebieskiej i zielonej zakłócają wydzielanie melatoniny, czyli hormonu snu. A jeżeli będziemy niewyspani kolejnego dnia, to nasze przetwarzanie treści wtedy będzie słabe.
Druga sprawa to czas spędzany przed ekranem. Pandemia nasiliła problemy ze wzrokiem wśród dzieci. Zanotowano trzykrotny wzrost częstości występowania krótkowzroczności. Ekran telefonu czy monitora znajdujący się w odległości kilkudziesięciu cm to tylko jedna z przyczyn. Dzieci więcej czasu spędzają w domu a ich oczy są skupione na przedmiotach, które są blisko. Okuliści mówią, że brakuje patrzenia w dal. Zadaj sobie pytanie ile czasu sam spędzasz przed ekranem. W przypadku telefonu, można to łatwo sprawdzić bez instalowania dodatkowych aplikacji. Wystarczy odnaleźć zakładkę higiena cyfrowa w ustawieniach telefonu.
3. Łączenie form nauki
Zapewne część z Was słyszała, że ludzi pod względem preferowanego stylu nauki możemy podzielić na trzy główne grupy:
– wzrokowców (najlepiej przetwarzają dane wizualne)
– słuchowców (najlepiej przetwarzają dane dźwiękowe)
– kinestetyków (najlepiej przetwarzają gdy sami coś robią)
I ten podział utkwił w świadomości na wiele lat. Nie do końca słusznie. Z badań przeprowadzonych w 2006 i 2007 roku wynika, że zaledwie 36% preferuje jeden sposób zdobywania wiedzy. Oznacza to, że skupienie się tylko na jednej formie nauki w przypadku większości przyniesie gorszy rezultat. Aby uzyskać jak najbardziej korzystny efekt, należy mieszać ze sobą style uczenia się. Jeżeli sięgamy pamięcią wstecz, np. do jakichś lekcji, pamiętamy nie tylko co sami na niej robiliśmy (kinestetycy), co nauczyciel wyświetlił / narysował na tablicy (wzrokowcy) ale też to, co nauczyciel powiedział (słuchowcy). Pamiętamy wszystkiego po trochu. Być może jakieś wrażenia są silniejsze i jakiś styl w nas dominuje, a w zdecydowanej większości przypadków nie jest on jedyny. Wyraźnie wynika z tego, że nauka za pomocą tylko i wyłącznie jednego sposobu, może nas znacznie ograniczać.
4. Utrzymanie uwagi
Ile razy coś zaczynasz i nie kończysz? Czasem się każdemu zdarza. Ale zdecydowanie rzadziej dzieje się tak w przypadku podcastu niż filmu na Youtube. Poziomy utrzymania uwagi, jeżeli są wyrażane w procentach informują nas o tym, jaka część słuchaczy dotarła do końca odcinka. Według danych wyszukanych w internecie do końca odcinka najlepszych podcastów dociera ponad 80%, podczas gdy wskaźnik ten dla filmów (które przecież działają nie tylko na zmysł słuchu, jak w przypadku podcastów, ale także i wzrok) wynosi około 50%. W przypadku GeoEdukacji poziom utrzymania uwagi waha się od wartości bliskich 100% (w przypadku odcinków dostępnych w subskrypcji, te dotyczą maturzystów, którzy są zdesperowani 😉 zdeterminowani do tego, żeby skutecznie się uczyć, do wartości 60-80% zależnie od długości odcinka (w przypadku ogólnodostępnych podcastów). Poniżej kilka wykresów.
Więcej na temat poziomów utrzymania uwagi i innych statystyk znajdziesz w tym wpisie: link
5. Dodatkowy czas
Brakuje nam czasu. Takie czasy…
Mamy mnóstwo dodatkowych zajęć. Maturzyści oprócz geografii muszą zdawać jeszcze 3 egzaminy pisemne i 2 ustne. Dojazd na korepetycje trwa, dojazd do szkoły też. Fajnie by było chociaż raz na jakiś czas pójść na siłownię, albo na spacer. A gdyby można było wykorzystać ten czas?
Podcastów można słuchać w trakcie wykonywania innych czynności. Nie przeszkadzają w trakcie spaceru, jazdy autobusem czy pobytu na siłowni. Jeżeli twoja droga do szkoły zajmuje Ci 20 minut, to możesz w tym czasie przesłuchać 2 odcinki, czyli powtórzyć dwa tematy lekcji. W ciągu tygodnia będzie to 20 tematów. I to tylko w trakcie drogi do szkoły – bez konieczności wygospodarowywania nowego czasu.
Ale to nie wszystko. Niektórzy odbiorcy przyśpieszają tempo odtwarzania podcastu, dzięki czemu są w stanie wchłonąć jeszcze więcej treści. Osobiście – nie wiem czy to dobre rozwiązanie. Raz próbowałem i mi akurat nie podeszło.
Generalnie to wszystko pozwala nam rozciągnąć dobę a fachowo to się nazywa multitasking.
6. Inne
Mógłbym pewnie wymieniać mnóstwo innych zalet, ale w tym punkcie, to Wam oddaję głos. To od Was dowiedziałem się, że:
- podcasty pomagają odciąć się od innych rzeczy i pomagają bardziej się skupić na nauce. Nakładacie słuchawki i jesteście bardziej odizolowani od czynników zewnętrznych
- pomagają fajnie usystematyzować wiedzę
- i jeszcze próbka Waszych komentarzy do podcastów wgranych na YouTube: “bardzo przydatne”, “Super podcast”, “jesteś świetny”, “Super robota, szkoda że tak mało osób to widzi”, “Dziekuje, bardzo dobrze Pan tłumaczy”, “Naprawdę pomogłeś. dzięki “, “Świetnie się tego słucha” , “Genialne poprowadzone! Naprawdę nie wiem jak twój kanał może mieć tak mało subskrybcji. Masz świetny głos narratora i masz dryg do przedstawiania informacji.”, “Super podcast bardzo pomaga w przygotowaniach do wojewódzkiego etapu konkursu wojewódzkiego”, “Super podcast – oby tak dalej”
Udostępnij:
geoedukacja to
wsparcie serwisu
social
kontakt
info(at)geoedukacja.edu.pl