transport morski i lotniczy

Transport lotniczy oraz morski obsługuje głównie ruch międzynarodowy, z tym że transport lotniczy dotyczy w większym stopniu przewozu pasażerów natomiast morski obsługuje głównie transport towarowy. Warto zauważyć, że transport morski w zdecydowanej większości będzie obsługiwał handel międzynarodowy niż lokalne przewozy w obrębie jednego kraju (żegluga kabotażowa). Poniżej kilka map odnoszących się do tych dwóch środków transportu.
Pierwszy film prezentuje ruch lotniczy na świecie w ciągu doby. Bez problemu odszukamy główne kierunki przelotów (np. między USA i Europą) oraz ich dobowe zmiany. Samoloty ze Stanów Zjednoczonych wylatują jeszcze nocą aby lądować w Europie w godzinach porannych, z kolei wylatują z Europy o takich godzinach aby lądowanie w USA odbyło się również w ciągu dnia. Jest to związane nie tyle z trudnościami w zakresie lądowania w nocy, co raczej z pozostałą infrastrukturą (transport lądowy, działalność biur, sklepów), która także funkcjonuje w określonych godzinach. W każdej części świata widzimy wzmożony ruch lotniczy w ciągu dnia i jego mniejsze natężenie nocą.

Poniższa mapa przedstawia porty morskie na świecie, które obsługują największą ilość towarów transportowanych przez kontenerowce. Ten rodzaj statków przewozi różnego rodzaju produkty, głównie wykorzystywany jest w handlu międzynarodowym. Dlatego właśnie tak dobrze widoczne są Chiny, które są jednym z najważniejszych krajów w zakresie handlu międzynarodowego.

źródło: http://vizual-statistix.tumblr.com/post/66724553145/in-august-i-mapped-the-busiest-air-travel-routes

Poniżej 2 mapy dotyczące transportu morskiego.

Pierwsza z nich prezentuje główne szlaki transportowe w latach 1740-1855. Zarówno globalny jak i w rozbiciu na kilka najważniejszych krajów, które miały największy udział w procesach kolonizacji. Wyraźnie widzimy, że ruch morski odbywał się głównie pomiędzy krajami oraz ich koloniami. Najsłabiej widoczne jest to w przypadku Anglii , która po prostu kolonie miała porozrzucane po niemal całym świecie.

źródło: https://earthlymission.com/ship-log-entries-naval-powers-infographic/

Kolejna prezentuje siatkę głównych połączeń morskich w 2012 roku, a poszczególne kolory oznaczają typy statków

czerwony – tankowce

żółty – kontenerowce

zielony – gazowce

niebieski – masowce

Porównując te mapy ze sobą widzimy w jaki sposób zmieniły się główne, morskie szlaki handlowe. Ewidentne zmiany zaszły na Oceanie Spokojnym (wzrost wymiany handlowej między USA i krajami azjatyckimi, w szczególności Japonią i Chinami) oraz Morzu Arabskim (eksport ropy naftowej z Półwyspu Arabskiego oraz budowa Kanału Sueskiego). Oczywiście pojawiła się cała masa nowych dróg handlowych – nie sposób wymienić wszystkich.

Główne szlaki transportu morskiego w 2012 roku / źródło: www.shipmap.org

Natomiast w jednym z wcześniejszych postów już podawany był link do animowanej mapy połączeń morskich, z której właśnie pochodzi powyższa ilustracja, a także kilka innych linków związanych z transportem morskim (link)

GeoEdukacja to gry, podcasty, kanał youtube i ta strona internetowa.

Wspieraj działalność GeoEdukacji w serwisie Patronite.

Dodaj komentarz