Transport kolejowy na świecie

Transport kolejowy przez wiele lat tracił na znaczeniu. W polskim internecie w pewnym czasie krążyły memy, jak to rząd (jeden klub drugi, zależnie od potrzeb) zniszczył kolej. Tymczasem niestety (bo jest to bardzo ważny środek transportu) jest to normalna sytuacja dla większości krajów. Poniżej mapy porównujące gęstość sieci kolejowej w Polsce oraz w Irlandii w różnych okresach czasu.

Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=620405
Autorstwa Winnetou14 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40485310

Kolejny zestaw map  przedstawia transport kolejowy w Europie, USA oraz Chinach. Nie chodzi jednak o cały transport a o rozbudowę linii szybkich kolei. Wyraźnie widzimy olbrzymie inwestycje w Chinach, a USA … no cóż. W Europie natomiast linie szybkich kolei znajdziemy głównie na zachodzie Europy.

 

 

 

 

Poniższa animacja przedstawia natomiast dobowy ruch pociągów pasażerskich w Hoalndii w podziale na pociągi regionalne i intercity. Wyraźnie widać zróżnicowanie dzień / noc.

I podobna animacja przedstawiająca przewozy pasażerskie koleją w USA. Ponad 100 lat temu (w 1916 roku) 98% zbiorowego transportu pasażerów pomiędzy miastami odbywało się za pomocą kolei, a pozostałe 2% transportem śródlądowym po rzekach i jeziorach. Jednak w wyniku rozwoju transportu samochodowego (autobusy) oraz lotniczego udział zaczął stopniowo maleć. Jeżeli wierzyć danym znalezionym w wikipedii (link) to jest to środek transportu, który generuje największe zyski w przeliczeniu na pasażera. A w zasadzie ponad dwukrotnie większe w porównaniu do autobusów i samolotów. Wynika to między innymi z prawie dwukrotnie mniejszego zużycia energii w przeliczeniu na pasażera.

Sieć kolejowa na świecie. Wyraźnie widać, że największa gęstość sieci kolejowej występuje w Europie, gdzie rewolucja przemysłowa rozpoczęła się najwcześniej. Dla Afryki najbardziej charakterystyczne jest to, że linie kolejowe prowadzą z głębi lądu (miejsc wydobycia surowców) w kierunku portów (w celu eksportu towarów, a dawniej po prostu wywozu z byłych kolonii). Linie biegnące w innych kierunkach są rzadkością.

Jednak zdecydowanie najwięcej osób podróżuje tym środkiem transportu w Chinach oraz Indiach. Poniższa mapa (lub wykres, bo możecie zmieniać w sposób prezentacji danych oraz ich zakres) prezentuje transport pasażerski podany w miliardach paseżero-kilometrów (odległość przewozu pomnożona przez ilość osób)

patronite-logos-1

GeoEdukacja to grypodcasty, kanał youtube i ta strona internetowa.

Wspieraj działalność GeoEdukacji w serwisie Patronite

Najnowsze posty:

Stany Zjednoczone – czy to jeszcze potęga gospodarcza?

To może na początku odpowiem na pytanie z tytułu: TAK.Nie musicie więc przewijać całej strony,

14. Usługi 16. Ameryki 18. Problemy współczesnego świata 8. Geografia polityczna

Współrzędne geograficzne

Są takie tematy, które trudno wytłumaczyć tylko za pomocą dźwięku. Czasami trzeba sięgnąć również po

1. Metody badań

Zmiany klimatu w przeszłości

Wykresy przedstawiające zmiany klimatu (średniej temperatury powietrza) w okresie nawet do 70 milionów lat temu.

15. Relacje człowiek środowisko 18. Problemy współczesnego świata 3. atmosfera

Konkurs “Geografia AI 2”

"Geografia AI 2" to druga edycja konkursu przeznaczonego dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz

inne

Szerokość geograficzna a klimat

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na klimat danego miejsca jest szerokość geograficzna. To wraz z nią

3. atmosfera

Dodaj komentarz