W tym wpisie odnajdziecie trochę materiałów dotyczących ekstremalnych zjawisk pogodowych. Większość treści dotyczy cyklonu tropikalnego lub tornada, a więc zjawisk omawianych w klasie 8 szkoły podstawowej. Jednak znajdują się tu także materiały dotyczące burz oraz błyskawic.
Jak wygląda skala zniszczeń zależnie od siły cyklonu tropikalnego?
Animacja pochodzi ze strony:
https://www.nhc.noaa.gov/aboutsshws.php
Poniższa animacja pokazuje natomiast huragan Florence na radarze. Doskonale widać cyrkulację powietrza i efekt działania siły Coriolisa (powietrze wiruje przeciwnie do ruchu wskazówek zegara na półkuli północnej). Kolory na mapie oznaczają wartości opadów atmosferycznych.
I jeszcze jeden film dotyczący cyklonów tropikalnych. Tym razem mamy time lapse z 2017 z okresu od czerwca do listopada, kiedy to tworzy się najwięcej huraganów w rejonie Zatoki Meksykańskiej. Oprócz samych głównych bohaterów, w czasie animacji zaobserwujemy też pojedyncze komórki burzowe (deszcze zenitalne) nad Ameryką Południową. Doskonale widoczna jest także strefa wiatrów zachodnich nad Ameryką Północną, która stanowi fragment ogólnej cyrkulacji atmosfery w strefie umiarkowanej.
Mapa występowania cyklonów tropikalnych na świecie od 1851 roku.
Poniżej znajduje mapa, która przedstawia częstość uderzeń błyskawic w przeliczeniu na kilometr kwadratowy. Doskonale widać tutaj dwie rzeczy, Większa częstotliwość występuje:
- W sąsiedztwie równika
- Nad lądami
Oczywiście jest spowodowane silniejszą konwekcja na tych obszarach, która jest spowodowana mocniejszym nagrzewaniem się podłoża.
Jak już jesteśmy przy burzach, to koniecznie obejrzyjcie kolejny film. Są to zjawiska bardzo lokalne. Czasami okazuje się, że ulewa była tylko nad jedną strona miasta. Często także słyszymy, że burza przeszła bokiem… Właśnie dlatego tak trudno prognozować ich występowanie. Nie dziwcie się więc, że często dostajecie ostrzeżenienie przed burzą, której nie ma… Może była, tylko tuż obok.
Kolejne zjawisko ekstremalne to tornada. Poniżej znajduje się animowana mapa prawdopodobieństwa wystąpienia trąby powietrznej w poszczególnych częściach USA.
Udostępnij:
geoedukacja to
wsparcie serwisu
social
kontakt
info(at)geoedukacja.edu.pl